Wystąpienia publiczne a stres – co robić?

wystąpienia publiczne

Wszelkie wystąpienia publiczne – wykłady, prezentacje, szkolenia, przemowy – są wedle statystyk jedną z najczęstszych przyczyn stresu. Wiele osób obawia się, że zdenerwowanie weźmie górę nad resztą i w ostateczności przełoży się to na przebieg całego wydarzenia. Co robić, by temu zapobiec?

Pierwsza sprawa, którą trzeba sobie uświadomić, to fakt, że niemożliwe jest całkowite wyeliminowanie stresu odczuwanego podczas wystąpień publicznych. Jest to bowiem zupełnie naturalna reakcja organizmu na taką sytuację. Warto jednak spróbować zminimalizować własne zdenerwowanie, by miało charakter jedynie lekkiej tremy, a nie paraliżującego lęku. Pracę nad tym trzeba zacząć jednak dużo wcześniej.

Dobrym pomysłem jest zastanowienie się, co konkretnie jest źródłem największego napięcia podczas występów przed publicznością. U jednych osób jest to strach przed byciem ocenianym pod różnymi względami, inni z kolei nie są pewni własnych umiejętności i obawiają się pomyłek. Spora grupa ludzi boi się reakcji własnego organizmu, który może dawać wyraźne symptomy zdenerwowania w postaci intensywnego zaczerwienienia, silnego drżenia rąk, utraty głosu czy zawrotów głowy.

Należy pamiętać, że stres bardzo często wynika z poczucia nieprzygotowania lub braku wiedzy i świadomości tego, co i w jaki sposób chce się przekazać innym. Trzeba zatem poświęcić wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie całości przemowy i kilkukrotne przećwiczenie jej na głos. Takie próby można oczywiście podejmować w samotności (np. przed lustrem), choć z pewnością o wiele korzystniejsze będzie przetrenowanie tego przed innym człowiekiem, np. członkiem rodziny – da to pewną namiastkę późniejszego wystąpienia przed szerszym audytorium.

Warto wziąć pod uwagę, że każda tego rodzaju próba pozwala oswajać się z byciem w centrum uwagi, zmniejszać strach, budować poczucie własnej wartości, a do tego jest idealnym sposobem utrwalenia przekazywanej treści. Nauczenie się na pamięć przynajmniej pierwszej części przygotowanego tekstu pozwoli łatwiej wejść w wystąpienie, a – jak wiadomo – początki są najtrudniejsze. Jeśli na wstępie uda się pokonać stres, dalej powinno pójść już bez problemu.

Jeśli to możliwe, warto wcześniej zapoznać się dokładnie z miejscem całego wydarzenia. Jeśli jest to większa aula czy sala konferencyjna, dobrze sprawdzić, jak wygląda, w jaki sposób ustawione są w niej poszczególne elementy, skontrolować sprzęt nagłaśniający lub multimedialny, by później nie mieć z nim problemów. Nie należy też wpadać na wystąpienia publiczne w ostatniej chwili. Pośpiech i lęk przed spóźnieniem może wywołać dodatkowe, niepotrzebne zdenerwowanie.

Bardzo ważną sprawą podczas wystąpienia publicznego jest także spokojny oddech. Ma to znaczny wpływ na zredukowanie poziomu napięcia w organizmie. Kilka głębokich wdechów może być zatem kluczowe. Ponadto warto przyjąć od samego wejścia odpowiednią postawę. Chodzi tu zarówno o wygodnie ustawione, wyprostowane ciało, ale również o kwestie mentalne, by dać się poznać jako osoba bez kompleksów, naturalna, która doskonale wie, co ma robić. Jeśli publiczność obejmuje większą grupę ludzi, warto wejść w kontakt wzrokowy z 2-3 wybranymi i na nich skupiać swoją uwagę przez większość czasu.

Artykuł powstał przy współpracy z konferencjenimbus.pl

 

200 total views, 4 views today

Dodaj komentarz

Why ask?