Kukurydza – złoto Inków

kukurydza

Kukurydza jest jednym z najpopularniejszych zbóż. Wykorzystywana jest w przemyśle paszowym, piwowarskim, spirytusowym, olejarskim a także cukierniczym. Ponadto stanowi cenny surowiec m.in. w przemyśle papierniczym oraz farmaceutycznym. Kukurydzę od wieków uprawiali Aztekowie, Inkowie. Do Europy roślina trafiła dzięki wyprawom Krzysztofowa Kolumba. W Polsce pojawiła się w XIII w.

Kukurydza jest nie tylko bardzo smaczna, ale również niezwykle zdrowa. Nie zawiera glutenu, dlatego uważa się ją za zdrowszą od pszenicy i żyta, które zawierają w sobie owe białko. Posiada 60 – 70% skrobi, błonnik, białko, beta – karoten, witaminy z grupy B, witaminę A, E, D, C, K. Kukurydza to również bogate źródło składników mineralnych:

  • potas
  • wapń
  • magnez
  • cynk
  • jod
  • żelazo
  • sód
  • selen
  • fosfor

Obecność dwóch silnych antyoksydantów należących do karotenoidów (luteina i zeaksantyna) – pomaga chronić plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem.

Roślina jest pomocna przy problemach z nerkami – przy niewydolności nerek zaleca się codzienne spożywanie gotowanej kukurydzy. Ponadto pomaga w anemii, zaparciach i dnie. Dzięki właściwościom moczopędnym, chroni układ moczowy przed zapaleniami.

Za sprawą selenu i witaminy E, chroni organizm przed wieloma chorobami nowotworowymi m.in. rakiem piersi, płuc, odbytu, prostaty. Dzięki obecności potasu wzmacnia serce.

Ważne! Zawartość selenu oraz innych składników kukurydzy uzależniona jest od jej odmiany jak i warunków klimatycznych, w jakich rośnie.

Najbardziej rozpowszechniona jest kukurydza biała i żółta. Uprawia się odmiany przeznaczone na paszę, zbożowe (na mąkę i kaszę) oraz kukurydzę cukrową jak warzywo.

Kukurydza ma także właściwości pielęgnacyjne. Selen wraz z witaminą E oraz beta – karotenem chroni przed działaniem wolnych rodników, zwiększa odporność jak i przedłuża młodość. Dzięki makro i mikroelementom odżywia szarą, zmęczoną oraz dojrzałą cerę.

Maseczka łagodząca

Składniki:

  •  kilkanaście ziaren świeżej kukurydzy
  •  łyżka twarożku
  •  łyżka miodu

Przygotowanie:

Ziarna kukurydzy rozdrobnić blenderem, następnie odsączyć. Dodać twarożek oraz mód i wymieszać (ma powstać gęsta papka). Posmarować nią twarz i po 20 minutach zmyć ciepłą wodą.

Ważne! Najzdrowsze są świeże kolby kukurydzy. Jednakże również w przetworach znajdują się cenne składniki odżywcze i lecznicze.

Świeża kukurydza ma kolby pokryte zielonymi liśćmi, a jedwabiste długie włosy sprawiają wrażenie wilgotnych. Należy wybierać kolby gładkie, z ziarnami ściśle przylegającymi do siebie. Nie należy kupować kolb z żółtymi liśćmi, gdyż są stare.  

Ciekawostki:

– według niektórych mitów człowiek został stworzony z kolby kukurydzy.

– prażona kukurydza jest bogatym źródłem antyutleniaczy – substancji zwalczających wolne rodniki, które odpowiedzialne są za proces starzenia się organizmu.

Katarzyna Janina Redmerska

1,760 total views, 2 views today

Dodaj komentarz

Why ask?