Jak zostać świętym Mikołajem?

Mały poradnik przedświąteczny last minute

Bożonarodzeniowa tradycja obejmuje nie tylko otrzymywanie prezentów, ale także – a może przede wszystkim – obdarowywanie innych. Już teraz, mimo nawału przedświątecznych obowiązków, cieszymy się na myśl o stosie prezentów pod choinką i radosnym świętowaniu z najbliższymi. Ta niepowtarzalna atmosfera sprawia, że chętniej dzielimy się tym, co mamy, z osobami bardziej potrzebującymi. W jaki sposób możemy zrobić coś dobrego dla innych? Zarówno firmy, jak i indywidualne osoby mają wiele możliwości.


Przedświąteczne tygodnie to czas, kiedy wielu pracodawców integruje się ze swoimi pracownikami podczas firmowych spotkań wigilijnych i dziękuje im za całoroczną pracę, wręczając dodatkowe premie i inne świąteczne benefity. Ale przedsiębiorstwa „z misją” nie tylko doceniają ludzi ze swojej załogi, ale także pomagają osobom spoza organizacji. Dlatego grudzień to również okres wzmożonej aktywności dobroczynnej firm, które intensywnie angażują się w pomoc osobom ubogim, zagrożonym wykluczeniem społecznym i potrzebującym wsparcia.

Biznes z sercem

Dary rzeczowe oraz pieniądze przekazywane fundacjom i organizacjom pozarządowym to  tylko mała cząstka tego, co biznes może zrobić w dziedzinie dobroczynności. Niektóre firmy zachęcają swoich pracowników do pomagania innym, podsuwając im konkretne projekty do realizacji. W wielu przypadkach działalność społeczna to wręcz oddolna inicjatywa pracowników, jedynie wspierana przez pracodawcę.

Przedświąteczne pomaganie stało się już tradycją w dużych przedsiębiorstwach, takich jak np. Kompania Piwowarska. W tej firmie wolontariat pracowniczy zaczął się właśnie od akcji „Ekipa Świętego Mikołaja”, w ramach której przed Świętami Bożego Narodzenia każdy pracownik mógł zgłosić dowolną rodzinę, dla której były przygotowywane paczki świąteczne, i osobiście przekazać podarunek. Inicjatywa została zapoczątkowana już 13 lat temu i od tamtej pory znacznie ewoluowała. W tej chwili Kompania Piwowarska prowadzi szeroko zakrojony, całoroczny program wolontariatu pracowniczego pod nazwą Kompania Wolontariuszy, który obejmuje także projekty realizowane w związku z Bożym Narodzeniem. Ponadto pracownicy mogli wspomóc potrzebujących, kupując kartki i ozdoby świąteczne podczas cyklu wewnętrznych eventów ekologicznych pod hasłem „Zielona Szafa”, bowiem zyski ze sprzedaży zostaną przeznaczone na cele charytatywne.

W przedświąteczną działalność dobroczynną angażuje się również ORLEN. W firmie już od 9 lat organizowany jest konkurs dla podopiecznych Rodzinnych Domów Dziecka na kartkę bożonarodzeniową. Spośród nadesłanych prac wybierany jest najpiękniejszy projekt, który potem staje się kartką firmową ORLENU, wysyłaną z życzeniami świątecznymi do partnerów koncernu. Autor zwycięskiej pracy otrzymuje nagrodę, a dodatkowo każde dziecko, które wzięło udział w konkursie, dostaje świąteczną paczkę ze słodyczami.

Każdy może pomóc!

Mimo ogromu obowiązków – zakupów, porządków i przyrządzania świątecznych potraw – coraz chętniej przed Bożym Narodzeniem angażujemy się w pomoc innym – czy to w formie projektów wolontariackich pod patronatem pracodawcy, czy też ogólnopolskich akcji organizowanych przez rozmaite fundacje. Szczególnie że czasem naprawdę nie wymaga to dużo czasu ani pieniędzy – wystarczy dobra wola!

O tym, że przed Bożym Narodzeniem nie myślimy już tylko o sobie i własnej rodzinie, świadczy popularność takich inicjatyw jak Szlachetna Paczka, do której przyłączyć może się dosłownie każdy. To jedna z największych ogólnopolskich akcji charytatywnych, organizowana przez Stowarzyszenie Wiosna od 2001 roku. Biorą w niej udział zarówno firmy i przedsiębiorcy, jak i osoby indywidualne oraz wolontariusze. Ideą tego projektu jest bezpośrednia pomoc najuboższym rodzinom w Polsce poprzez stworzenie świątecznej paczki, zawierającej konkretne, najbardziej potrzebne produkty. W paczce może znaleźć się wszystko: żywność, środki czystości, odzież, sprzęt AGD, książki, przybory szkolne, leki, zabawki – ważne, żeby odpowiedzieć na realne potrzeby danej rodziny. Akcję można wesprzeć również poprzez wpłatę na konto Stowarzyszenia.

Chętni do pomocy mogą włączyć się także w coroczną przedświąteczną zbiórkę żywności, której organizatorem jest Federacja Polskich Banków Żywności. Zasady są bardzo proste: robiąc zakupy w jeden grudniowy weekend w dużych sieciach supermarketów, wystarczy wrzucić do koszyka kilka produktów więcej, a następnie przekazać je wolontariuszom. Jeśli ktoś nie zawitał w te dni do sklepu, a chce dołożyć swoją cegiełkę do akcji – nic straconego! Aż do Wigilii można wspomóc zbiórkę, dokonując zakupów przez Internet lub wysyłając SMS. Dobrym pomysłem na pomaganie jest także przystąpienie do akcji „Podziel serce – pomnóż miłość”, w ramach której m.in. Caritas Polska co roku prowadzi sprzedaż świątecznych świec, a zyski z tego przekazuje na dożywianie dzieci.

 

Z myślą o „braciach mniejszych”

Przy okazji świątecznych porządków można także pomóc bezdomnym zwierzętom. Przetrząsając szafy i schowki, z pewnością znajdziemy rzeczy, które mogą się przydać miejscowym schroniskom i azylom dla zwierząt. Niepotrzebne tekstylia, akcesoria, które zostały po naszych dawnych pupilach, a nawet zużyte garnki – przekazanie ich odpowiednim placówkom opiekującymi się zwierzętami nic nas nie kosztuje, a jednocześnie pomagamy naszym „braciom mniejszym” przetrwać zimę.

Takich pozytywnych inicjatyw w całej Polsce jest mnóstwo, nie tylko ogólnopolskich, ale także tych lokalnych, w najbliższej okolicy. Warto rozejrzeć się wokół siebie i sprawdzić, czy obok nas nie mieszkają starsze osoby, które nie mają z kim spędzić Wigilii, czy dzieci, które nie mogą liczyć na podarki od Mikołaja. Wyciągnięcie pomocnej dłoni do potrzebujących sprawi, że wigilijna wieczerza będzie smakować nam jeszcze bardziej, a radość z otrzymanych prezentów będzie większa. Jeśli jednak nie zdążymy z dobrym uczynkiem przed Świętami, pamiętajmy, że pomoc innym możemy uczynić naszym noworocznym postanowieniem.

 

2,033 total views, 1 views today

Dodaj komentarz

Why ask?