Orzech włoski – zdrowie w łupince

  W Polsce orzech włoski zaczęto sadzić w XII w. Wywar z liści stosowano m.in.: do leczenia krzywicy jak i niszczenia pasożytów przewodu pokarmowego.

Orzech włoski jest dość kaloryczny (wartość energetyczna wynosi średnio około 520 kcal na 100 gram), nie warto jednak rezygnować z jego jedzenia – jest wyjątkowo zdrowy!

Przede wszystkim spożywanie orzechów bardzo korzystnie wpływa na kondycję naszego umysłu, to zasługa obecnych w nich minerałów, które poprawiają koncentrację.

Orzech włoski zawiera fosfor, potas, błonnik, białko, L – arginę (substancja, która wpływa na rozszerzanie naczyń krwionośnych), a także witaminy C, E, B3, B5, B6.
Owoc orzecha, to również kwas lanolinowy – niezbędny do prawidłowej pracy komórek nerwowych.

Osoby znerwicowane, z depresją, z niedoborem magnezu, jak i cierpiące na problemy związane z zaburzeniami przemiany materii powinny włączyć orzech do swojej diety. Ze względu na obecność żelaza, jego spożywanie zalecane jest także przy anemii.

Skład orzecha to ponad 50% lipidów, 11% protein i 5% węglowodanów.

Orzech włoski, to także źródło manganu, miedzi oraz minerałów odpowiedzialnych za antyoksydacyjną obronę organizmu. Kwas elagowy i zawarty w nim przeciwutleniacz – wspiera układ odpornościowy i działa przeciwnowotworowo.

Orzechy, to również bogactwo steroli roślinnych, przede wszystkim jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają stężenie złego cholesterolu LDL.

Orzech włoski ma także działanie:

  • bakteriobójcze
  • grzybobójcze
  • przeciwzapalne
  • odtruwające 

Dietetycy uważają, że regularne chrupanie tej smacznej przekąski obniża ryzyko chorób serca, kamicy żółciowej, niektórych rodzajów raka, cukrzycy typu II, niedoczynności tarczycy.

Ze względu na właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne orzechy włoskie są wykorzystywane w kosmetyce. Wchodzą w skład kosmetyków przeznaczonych do skóry delikatnej, wrażliwej, skłonnej do podrażnień i alergii.

Ciekawostki:

  1. osoby mające problemy ze snem, powinny dodawać garść pokruszonych orzechów do kolacji (np.: do sałatki jarzynowej) – zawarta w orzechach melatonina ureguluje fazy snu

  2. zjadanie 7 orzechów dziennie wystarczy, aby dostarczyć organizmowi potrzebnych przeciwutleniaczy i innych składników odżywczych, i uzyskać korzyści zdrowotne

 

Katarzyna Redmerska

Katarzyna Janina Redmerska – dziennikarka, felietonistka, pisarka. Związana m.in.: z „Gazetą Prowincjonalną Ziemi Kłodzkiej BRAMA”, „Nieznanym Światem”, „Libertasem”.

1,671 total views, 1 views today

Dodaj komentarz

Why ask?