Dla kogo nadaje się tak zwana dieta optymalna? Poznajmy ją!

dieta optymalna

Dieta optymalna to świetne rozwiązanie, by utrzymać prawidłową masę ciała, uniknąć niedoborów poszczególnych składników, ale i nie przekraczać dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Dobrze skomponowana jest gwarancją, że nasz organizm będzie prawidłowo funkcjonował, nie braknie energii na co dzień, a do tego nie będziemy chodzić wiecznie głodni. W jaki sposób poradzić sobie z układaniem optymalnego jadłospisu?

Zrównoważona dieta i prawidłowy bilans energetyczny

W zrównoważonej diecie liczy się dostarczenie wszystkich, niezbędnych składników odżywczych, które pozwalają zaspokoić potrzeby żywieniowe. Ważne jest również utrzymanie prawidłowego bilansu energetycznego, czyli równowaga pomiędzy aktywnością fizyczną, a dostarczaną liczbą kalorii. Pomocna w tym wypadku staje się piramida żywieniowa, bo służy za bazę do ustalania codziennego jadłospisu.

W naszym menu powinno znajdować się około 5 posiłków dziennie, które będą w mniejszych porcjach, ale spożywane częściej, w regularnych odstępach czasu. Około 60% energii powinno pochodzić z węglowodanów, w tym maksymalnie 10% z cukrów prostych. Do 30% energii należy czerpać z tłuszczów. Jest to granica dość elastyczna, bo inne zapotrzebowanie wykazują osoby ćwiczące, kobiety w ciąży czy młodzież. Ostatnia porcja, czyli około 10%, przypada na energię pozyskiwaną z białek, najlepiej pochodzenia zwierzęcego, ponieważ są to białka pełnowartościowe.

I po takiej dawce wiedzy zadajemy sobie pytanie, jak skomponować swój jadłospis? Skąd mieć pewność, że w daniu znajduje się tyle i tyle procent danych składników, a do tego całość mieści się w stosownej liczbie kalorii? Zamiast samodzielnie przeliczać poszczególne wartości, warto postawić na dietę optymalną, jaką znajdziemy w ofercie różnorodnych firm cateringowych. To gwarancja zachowania idealnych proporcji, uwzględnienia również naszych potrzeb, czyli dostarczania posiłków odpowiadających diecie optymalnej, układanych pod okiem wykwalifikowanych dietetyków.

Regularność spożywanych posiłków

Dlaczego tak wiele mówi się o spożywaniu tych kilku posiłków dziennie i koniecznie w regularnych odstępach czasu, nie dłuższych niż 4 godziny? Przecież wielu z nas jest w stanie wytrzymać bez śniadania. Nie lubi śniadań lub nie jada ich z powodu braku czasu. Innym zaś razem tak bardzo angażujemy się w codzienne obowiązki, że o głodzie przypominamy sobie dopiero wtedy, gdy dosłownie zaczyna nas boleć brzuch, a osoby z otoczenia zwracają uwagę na kiszki głośno grające marsza.

Przede wszystkim śniadanie zjedzone do dwóch godzin od momentu wstania, pobudza metabolizm. My, czyli nasze ciało budzi się do życia i mamy energię do działania. Mija poranna senność. Do tego zachowanie regularności, czyli maksymalny odstęp 4 godzin między posiłkami, pozwala uniknąć gwałtownego spadku poziomu insuliny we krwi, co odbija się na nadmiernym zmęczeniu psychicznym i fizycznym, spowalniając reakcje, objawiając się pogorszeniem koncentracji i również sennością.

Prawidłowe zapotrzebowanie na kalorie

Dostarczając zbyt wiele kalorii, zaburzamy prawidłowe funkcjonowanie organizmu i również tyjemy. Gdy jest ich zbyt mało, nie mamy energii i sił do działania, a organizm zaczyna magazynować każdy kęs pożywienia w postaci tkanki tłuszczowej, by nie zmagać się z niedoborem źródeł energii. Uzyskujemy efekt odwrotny do zamierzonego. Poza tym to niebezpieczne dla organizmu i w dużej mierze dla osób ćwiczących, schorowanych czy kobiet będących w ciąży lub karmiących piersią.

Niestety o wiele szybciej możemy utracić zdrowie, doprowadzić do negatywnych zmian hormonalnych i zaburzeń odżywiania różnego rodzaju, niż jesteśmy w stanie naprawić błędy żywieniowe. To dlatego poleca się korzystanie z pomocy profesjonalistów, by nie tylko odchudzać się bezpiecznie, ale i budować masę mięśniową czy też utrzymywać prawidłową masę ciała, w sposób zdrowy dla organizmu. Bez ryzyka zachodzących zmian, które mogą ujawnić się za jakiś czas, a przyniosą zgubne skutki dla zdrowia, a niekiedy nawet życia.

Dietetyk czy trener osobisty to tylko jedna z opcji. Zainteresowanie odbiorców, które wzrasta i doświadczenie firm cateringowych pokazuje, że dieta pudełkowa jako dieta optymalna, sprawdza się wprost doskonale. Pamiętać należy jedynie, że jest to sposób żywienia przewidziany dla osób, które nie trenują intensywnie, nie są na etapie leczenia schorzeń, gdy występuje zupełnie inne zapotrzebowanie na poszczególne składniki, jak i nie jest to dieta przeznaczona dla każdej kobiety czy młodzieży w okresie dojrzewania. Korzystajmy z propozycji rynkowych – z głową i z rozsądkiem.

Więcej informacji o dietach pod adresem https://www.eatzone.pl

482 total views, 3 views today

Dodaj komentarz

Why ask?