Dziewczyna jak malina….

Nie bez powodu funkcjonuje powyższe powiedzenie – maliny pięknie wyglądają, pachną i kuszą smakiem.

W Polsce już w XVII w. stosowano syrop malinowy jako wzmacniający lek.

Maliny rosną zarówno dziko jak i w ogrodach. Najcenniejsze dla zdrowia i najbardziej aromatyczne są te dziko rosnące.

Maliny to bogactwo witamin: C,E,B1,B2,B6, kwasów organicznych m.in.: cytrynowego, jabłkowego i salicylowego. To także cukry: fruktoza, sacharoza, glukoza.

Wspominając o malinach nie można również zapomnieć o substancjach mineralnych – jak potas, magnez, wapń i żelazo.

Owoce malin zawierają również karoten i błonnik – co do błonnika, jest go sporo (6,7g). Najpierw zaspokoi głód, potem usprawni trawienie.

Co ciekawe, nie tylko same owoce są bogate w odżywcze i zdrowotne składniki – również liście je posiadają.

W liściach znajdują się m.in.: garbniki, związki żywicowe, kwasy organiczne, a także sole mineralne (żelazo, miedź, wapń).

Maliny zarówno jedzone, jak i stosowane jako składnik maseczek – znakomicie odżywiają skórę, wygładzają, ujędrniają, wzmacniają naczynia krwionośne, oraz ograniczają nadmierną produkcję sebum.

Dzięki obecności antyoksydantów opóźniają efekty starzenia w niemal wszystkich komórkach i narządach.

Zarówno owoce jak i liście są znakomitym środkiem przeciwgorączkowym (pobudzają czynność gruczołów potowych).

Maliny mają także dobry wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, wspierają układ odpornościowy, zapobiegają infekcjom. Działają antybakteryjnie, ściągająco i przeciwbólowo.

Maliny możemy jeść śmiało będąc na diecie – 100 g  tych owoców ma tylko 47 kcal.

Ponadto jedzenie malin zapobiega jaskrze, trądzikowi, łagodzi objawy alergii.

Maliny zapobiegają także chorobom stawów – mają działanie moczopędne. Zwiększają jego działanie i tym samym przeciwdziałają odkładaniu kwasu moczowego w stawach.

  Ciekawostki:

  •  herbata z malin zmniejsza bóle miesiączkowe. Uwaga! Trzeba ją pić na kilka dni przed pojawieniem się okresu

  • garnuszek malin pokrywa całodobowe zapotrzebowanie na witaminę C

 

Katarzyna Redmerska
Katarzyna Janina Redmerska – dziennikarka, felietonistka, pisarka. Związana m.in.: z „Gazetą Prowincjonalną Ziemi Kłodzkiej BRAMA”, „Nieznanym Światem”, „Libertasem”.

3,115 total views, 2 views today

Dodaj komentarz

Why ask?