Kiszona kapusta – samo zdrowie!

Jesienią w naszym jadłospisie nie może zabraknąć kiszonej kapusty. Nie tylko ze względu na dużą zawartość witaminy C, która jak wiadomo wspomaga odporność, ale także z powodu innych, równie ważnych dla organizmu elementów.

Kiszona kapusta to witamina B12, bardzo istotna m.in. w procesie wchłania żelaza, budowy czerwonych ciałek krwi, budowy tkanki kostnej. Wpływa ona także na zachowanie świeżości umysłu, odporności na stres, prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz nerwów.

To także witamina B6, bez której nie jest możliwa przemiana białek. Witamina PP, ważna w ogólnej przemianie materii. Żelazo, niezbędne w procesach krwiotwórczych. Magnez, odpowiedzialny za siłę mięśni i serce. Ponadto kiszona kapusta zawiera witaminę E, naturalne przeciwutleniacze (m.in. karotenoidy), bakterie Lactobacillus (rozkładają cukry w kwas mlekowy. Przywracają równowagę kwasowo – zasadową).

 

To także:

  • krzem
  • wapno
  • beta – karoten
  • siarka
  • cynk

Kiszona kapusta i lista jej najciekawszych zalet:

  • oczyszcza organizm z toksyn i przyśpiesza przemianę materii
  • pobudza wzrost komórek i działa odmładzająco
  • reguluje przemianę tłuszczową i obniża cholesterol
  • wpływa na poprawę wyglądu skóry, włosów, paznokci
  • chroni przed wolnymi rodnikami, które uszkadzają komórki i przyśpieszają proces starzenia

 

Używki takie jak kawa, alkohol. Spożywanie żywności przetworzonej (m.in. gotowej, smażonej), wpływa na stan flory bakteryjnej w jelitach. Sok z kapusty kiszonej, to naturalny probiotyk – przywraca przyjazne bakterie w jelitach (organizm powinien ich mieć ok. 1, 5 kg).

 

Ciekawostka:

– marynarze trzymali na statku kiszoną kapustę jako rezerwę żywieniową. Kiszona kapusta zapobiegała szkorbutowi.

– w celu oczyszczenia organizmu, należy przez dwa tygodnie pić w ciągu dnia,  trzy razy po pół szklanki soku z kiszonej kapusty.

 

  Katarzyna Janina Redmerska

1,297 total views, 1 views today

Dodaj komentarz

Why ask?