Czas na szparagi

szparagi

Trwa sezon szparagów. Warzywo to znane było już 3 tysiące lat p.n.e. W starożytnych Chinach ceniono jego właściwości zdrowotne, leczono nim m.in. choroby nerek oraz wątroby.

Do Polski szparagi zawitały w XVIII w. Jednakże tak naprawdę dopiero od niedawna zawojowały naszą kuchnię i stały się przysmakiem, po który chętnie sięgamy.

Istnieją trzy odmiany szparagów:

 

Białe – są najpopularniejsze, mają łagodny smak. Przed gotowaniem należ je obrać.

 

Zielone – charakteryzują się bardziej wyrazistym smakiem i aromatem niż ich biały odpowiednik. Są również od niego cieńsze. Nie wymagają obierania (należy jedynie usunąć lekko zdrewniałą część).

 

Fioletowe – to wykwintna odmiana (najbardziej wymagająca w hodowli). Zanim zacznie się je gotować należy je obrać od nasady główki ku dołowi oraz usunąć drewnianą część.

 

Szparagi to witaminy: A, C, B1, B2, E, niacyna. Zawierają dużą ilość kwasu foliowego (150 ug w 100g). Powinny więc po nie sięgać kobiety w ciąży (kwas foliowy determinuje rozwój układu nerwowego dziecka). To także minerały:

  • potas
  • magnez
  • mangan
  • fosfor
  • żelazo

 

Nie można zapominać również o obecności błonnika pokarmowego, który wpływa na pracę jelit i zapobiega chorobom jelita grubego.

Składniki odżywcze, których nie brak w szparagach, skutkują właściwościami profilaktycznymi w aspekcie nowotworów jak i chorób cywilizacyjnych. Zawarte w nich substancje wzmacniają m.in. układ odpornościowy, układ krążenia, serce. Mają również korzystny wpływ na układ nerwowy i przemianę materii.

 

Szparagi korzystnie wpływają na urodę:

  • rutyna (wzmacnia naczynia krwionośne, chroni witaminę C przed zbyt szybkim jej utlenianiem)
  • glutation (związek o właściwościach antyoksydacyjnych)
  • saponiny (związki, które ułatwiają trawienie tłuszczy)

 

Dzięki właściwościom oczyszczającym krew, szparagi zalecane są w przypadku niewielkich zanieczyszczeń skórnych oraz przewlekłych egzem. Witaminy z grupy B, o których była mowa powyżej, są istotne dla tkanki łącznej, oraz dla zdrowego wyglądu włosów i paznokci.

Szparagi zawierają asparaginę, która korzystnie wpływa na produkcję serotoniny (hormonu szczęścia). Usuwa nadmiar wody w organizmie i pobudza wytwarzanie moczu.

Regularne spożywanie szparagów poprawia przemianę materii, a co za tym idzie przyśpiesza przemianę tłuszczów.

Szparagi są niskokaloryczne (100 g dostarcza jedynie 18 kcal), dlatego też mogą je jeść bez ograniczeń osoby dbające o szczupłą sylwetkę.

Ciekawostki: 

– w starożytności szparagi uważane były za afrodyzjak.

– szparagi uwielbiał król Francji – Ludwik XIV. Stąd ich miano „jedzenie królów”.

Katarzyna Janina Redmerska

1,070 total views, 1 views today

Dodaj komentarz

Why ask?