Grzyby nie tylko od święta

grzyby Boże Narodzenie

Boże Narodzenie to okres, kiedy w naszym jadłospisie częściej niż zazwyczaj pojawiają się grzyby. Przepyszne uszka, pierogi z grzybowym farszem czy też smakowita zupa grzybowa – oprócz wybornego smaku oraz aromatu są także bardzo zdrowe.

Jako, że w formalnej klasyfikacji towarów spożywczych warzywa są grupą produktów roślinnych przeznaczonych do spożycia, które obejmują również grzyby jadalne – temat „grzybowy” mogę poruszyć bez obaw, że odstąpię od swojej warzywno – owocowej tematyki.

Pokutuje przekonanie, że grzyby są głównie ciężkostrawne oraz bezwartościowe. Warto pamiętać, że grzyby posiadają ponadto właściwości odżywcze, a także antynowotworowe.

W temacie ciężkostrawności – grzyby kwalifikuje do tego miana obecna w ścianach komórkowych chityna. Z ich jedzenia zrezygnować powinny dzieci i osoby starsze, które chorują na schorzenia przewodu pokarmowego oraz nerek.

Grzyby to skarbnica witamin: D, K, E, C, A oraz z grupy B. To również źródło pierwiastków:

  • selen (działa antynowotworowo i chroni serce przed chorobami)
  • cynk (wspomaga pracę nerek, wątroby oraz mięśni)
  • jod (ważny dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy, nerwów)

Ponadto:

  • potas
  • wapń
  • fosfor
  • miedź
  • żelazo
  • sód

Bardzo istotną rolą grzybów jest ich umiejętność usuwania z organizmu trujących substancji jak i szkodliwych pierwiastków. Wzmacniają narządy wewnętrzne (m. in. nerki), wpływają na obniżenie złego cholesterolu we krwi, regulują krzepliwość krwi, zapobiegają zatorom a także pobudzają pracę jelit.

Ważne! Dzięki dużej zawartości wody (80 – 90%) oraz błonnika – poleca się je, jako potrawę dla osób odchudzających się.

W grzybach znajdują się frakcje celulozy, ligniny, chityny, chitozanu a także ß – glukanu – prozdrowotnymi właściwościami tych związków są działania:

  • hipocholestetolemiczne
  • przeciwnowotworowe
  • pobudzające układ odpornościowy

Przez wzgląd na dużą zawartość składników mineralnych, grzyby mają właściwości alkalizujące (są elementem diety odkwaszającej).

Ilość aminokwasów, jaką zawierają grzyby jest większa niż w innych rodzajach żywności. Zawartość tłuszczów jest dietetyczna (5%) – jest to tłuszcz roślinny, czyli naturalnie pozbawiony cholesterolu.

Białka w grzybach jest prawie tyle samo, co w produktach mięsnych. W świeżych grzybach ilość białka to 15 – 40%, wszystko zależy od gatunku (najwięcej ma pieczarka).

Ważne! Białko zawarte w grzybach nie jest pełnowartościowe jak w mięsie bądź jajkach – jednakże bardziej wartościowe oraz lżej strawne niż to, które pochodzi z produktów roślinnych.

W grzybach występują dwa aminokwasy egzogenne (czyli niezbędne, których organizm nie potrafi sam wytworzyć) – w bardzo korzystnych dla człowieka proporcjach.

Grzyby mają również wpływ na urodę – dzięki obecności cynku oddziałują dobroczynnie na kondycję włosów oraz skóry.

Ciekawostki:

– Grzyby uważane są za najbardziej różnorodne żywe organizmy na ziemi.

– To, co zwykło się nazywać grzybem i co zbieramy w lesie to są tylko owocniki, czyli „owoce” grzybni.

 

Katarzyna Janina Redmerska

649 total views, 2 views today

Dodaj komentarz

Why ask?